Reima ja Visit Finland saivat maailman lapset liikkumaan yli miljoona tuntia

Liikkuville lapsille vaatteita valmistava Reima ja ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun edistämisestä vastaava Visit Finland yhdistivät voimansa toimialarajat ylittävään kampanjaan. Tavoitteena oli kasvattaa tietoisuutta lasten arkiliikunnan tärkeydestä haastamalla lapsiperheitä liikkumaan sekä kertoa Suomesta lapsiperheille sopivana matkailumaana. Kampanja ylitti tavoitteensa.

Elokuussa 2017 Reima ja Visit Finland käynnistivät neljä kuukautta kestäneen liikuntahaasteen, joka innosti perheitä ympäri maailman liikkumaan miljoona tuntia enemmän.

Kampanjasanomaa levitettiin niin PR-tilaisuuksia, vaikuttajamarkkinointia kuin monipuolisia mainonnan keinoja hyödyntäen. Kampanja saavutti miljoonan tunnin tavoitteensa jo joulukuun 11. päivänä 2017 ja ylsi joulukuun 2017 lopulla yli 1 118 000 tunnin kokonaismäärään.

Reiman kampanja näkyi kolmella eri mantereella: Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Perheet ympäri maailman saivat ottaa osaa liikuntahaasteeseen. Viidessätoista maassa saattoi myös voittaa matkan Rukalle. Kampanjasivustolla kävi yli 120 000 vierailijaa. Osallistujien määrän perusteella Reima arvioi, että kampanja liikutti lähes sataa tuhatta lasta.

Eniten osallistujia kampanjaan tuli Venäjältä, mutta Suomi keräsi eniten liikuntatunteja, yhteensä 356 761 tuntia. Suomessa oli myös eniten perheitä, joilla on käytössään ReimaGO-aktiivisuussensorit. Suoraan sensorien kautta kampanjaan kertyi kaikista maista yhteensä lähes 400 000 tuntia liikuntaa.

– Tärkein kohdemarkkinamme, Venäjä kiristi tahtia kampanjan edetessä saavuttaen lopulta lähes puolet Suomen tuntimäärästä. USA ylsi tuhansiin, Kiina ja Saksa jopa useisiin kymmeniin tuhansiin tunteihin, vaikka Reima on noissa maissa vielä verraten vähän tunnettu merkki, iloitsee tuloksista Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund.

– Herätimme paljon innostusta mielipidevaikuttajien avulla: blogien kautta kisasta sai tiedon yhteensä noin 39 miljoonaa lukijaa. Digitaaliset uutismediat ovat tämän lisäksi tavoittaneet arviolta 2,3 miljoonaa kuluttajaa. Parasta kuitenkin on, että saavutimme hullunrohkean päämäärämme eli liikutimme lapsia yli miljoona tuntia. Olen iloinen voidessani sanoa, että tässä kisassa kaikki, erityisesti lapset, ovat voittajia!

Myös lapsia liikuttavat yhteisöt, kuten seurat, koulut, kerhot ja päiväkodit ovat voineet liittyä mukaan haastekampanjaan ja ilmoittaa lasten päivittäiset liikkumiset kampanjasivustolla. Reima valitsee jokaisesta kampanjamaasta yhden kisaan osallistuneen yhteisön, jolle se lahjoittaa tuhannen euron arvosta liikuntavälineitä toiminnan tueksi.

Yhteensä Reima lahjoittaa 15 000 euron arvosta liikuntavälineitä.

Reiman kampanja toi Suomelle paljon näkyvyyttä myös kiinnostavana matkailumaana. Kampanjassa yhdistyivät monet Visit Finlandin viestit: suomalaisen luonnon monimuotoisuus ja puhtaus, aktiivilomailu, Lappi, porot ja joulupukki.

– Kampanja avasi luontevan polun Visit Finlandia kiinnostavalle kohderyhmälle: lapsiperheille. Onnistuimme hyvin tavoitteessamme saada lapset ja aikuiset kiinnostumaan Suomesta eksoottisena ja erilaisena kohteena, jossa riittää nähtävää ja koettavaa ympäri vuoden, sanoo Visit Finlandin markkinointijohtaja Heli Jimenez Business Finlandista.

Koko kampanja huipentuu maaliskuussa 2018 viikon kestävään seikkailumatkaan Rukalle, jonne Reima arpoo viidestätoista maasta kustakin yhden onnekkaan perheen. Reima, Visit Finland ja Ruka kutsuvat jokaisesta maasta mukaan myös yhden toimittajan tai bloggaajan lapsensa kera.

Kidventure-lomaviikosta muodostuu näin kansainvälinen perhetapahtuma, jossa eri puolilta maailmaa tulevat lapset tutustuvat lumeen, jäähän ja Suomen talviaktiviteetteihin. Perheet saavat mahdollisuuden kokea koko talvisen ihmemaan Joulupukin tapaamisesta poroajeluihin ja revontuliin.

”– Onnistuimme hyvin tavoitteessamme saada lapset ja aikuiset kiinnostumaan Suomesta eksoottisena ja erilaisena kohteena, jossa riittää nähtävää ja koettavaa ympäri vuoden.”
”– Reiman vaatteita arvioi maailman rehellisin ja säälimättömin testaustiimi: lapset.”